بررسی دلایل تفاوت قیمت قابل توجه لایسنس محصولات مایکروسافت در ایران

1- انواع محتلف لایسنس

یکی از مهمترین دلایل تفاوت قیمت قابل توجه و سردرگم کننده محصولات مایکروسافت در ایران ، انواع مختلف لایسنس های ارائه شده میباشند. توجه داشته باشید که قیمت محصولات ، نظر به نوع هر لایسنس متفاوت است.

بررسی انواع مختلف لایسنس میپردازیم:

لایسنس های: Retail
– این لایسنس ها مادام العمر بوده و هیچ گونه محدودیتی در زمان استفاده آن ها بر روی سیستم شما وجود ندارد.
– این لایسنس ها را می توان به دفعات بر روی سیستم خود نصب و راه اندازی کرده و در صورت پاک کردن نرم افزار خود می توانید مجددا آن را فعال سازی کنید .
– با تهیه ی این نوع از لایسنس ها می توانید حتی مادربرد خود را نیز تعویض نمایید . برای این منظور تنها کافی است پیش از تعویض مادربرد بوسیله نرم افزار Skype با قسمت Activation Center مایکروسافت تماس گرفته و یا با بخش پشتیبانی شرکت تماس حاصل کنید. به این ترتیب لایسنس شما بدون هیچگونه هزینه ای بر روی سیستم جدید قابل استفاده است .

لایسنس های: MSDN با یک بار فعال سازی

–این نوع لایسنس توسط مایکروسافت برای استفاده در شرکت های توسعه نرم افزار برای مقاصد تست، توسعه و طراحی محصول و با قیمت های پایین تر و محدودیت استفاده بیشتر ارائه می شود.
– این نسخه (لایسنس یکبار فعالسازی) قابلیت نصب و فعالسازی تنها یک مرتبه بروی یک سخت افزار را داراست، لازم به ذکر است نصب و فعالسازی مجدد حتی بروی سیستم اول نیز ممکن نیست، برای نصب مجدد شما تنها می توانید از سیستم خود Backup تهیه کنید آن را روی همان سیستم Restore کنید.

–هر گونه تغییر سخت افزاری (نظیر ارتقا قطعات سیستم) می تواند باعث از کار افتادن این نوع لایسنس شود، لایسنس های یکبار فعالسازی تنها بروی یک سیستم و با سخت افزار ثابت مادام العمر قابل استفاده هستند و برخلاف نسخه های (ریتیل) امکان فعالسازی مجدد را ندارند. ضمنا این لایسنس به صورت مادام العمر بوده و نیازی به هیچ گونه خرید مجدد به صورت سالیانه ندارد.

لایسنس های: (OEM)Original Equipment Manufacturer
– این لایسنس ها مادام العمر بوده و صرفا جهت استفاده بر روی سخت افزار مشخص یا دستگاه مشخصی به شرکت های تولید کننده سخت افزار(مانند کمپانی های تولید کننده لپ تاپ و سرور) ارائه می شوند .
-این نوع از لایسنس ها ویژه تولید کنندگان سخت افزار بوده و فروش عمومی آن توسط مایکروسافت به اشخاص، شرکت ها و سازمان ها انجام نمی شود.
-در صورت تعویض مادربرد و تغییر سخت افزار لایسنس غیر فعال می شود .
-در صورت پاک شدن ویندوز لایسنس امکان فعال سازی مجدد روی همان سیستم را دارد(در برخی از انواع نسخه های OEM تنها یکمرتبه اعتبار نصب و فعالسازی وجود دارد).
-این نسخه ها امکان دریافت پشتیبانی فنی مستقیم از مایکروسافت را ندارند و پشتیبانی محصول بر عهده تولید کننده سخت افزار (Manufacturer) می باشد.
-این نسخه ها امکان استفاده جهت آپگرید به نسخه های بعدی و یا بالاتر را نداشته و جهت نصب بایستی نسخه مرتبط با لایسنس مجددا به صورت Clean-Install نصب کردد.
– در ایران برخی سایت های متفرقه و بی اصالت به لایسنس های اشتراکی که به چندین نفر فروخته می شود OEM اطلاق می کنند، این لایسنس ها معمولا بعد از مدت کوتاهی (نهایتا یک سال) توسط مایکروسافت بلاک(مسدود) و ابطال می شوند.

لایسنس های: Open License Program (OLP)
– این لایسنس ها مخصوص شرکت ها و سازمان هایی هستند که قصد خرید لایسنس برای تعداد بالای سخت افزار را دارند.
متاسفانه در ایران تنها نوع خاصی از لایسنس های OLP به نام Academic و Charity به صورت غیر قانونی و بوسیله جعل مدارک مراکز آموزشی و یا خیریه (و معمولا از طریق واسطه هایی در کشور های همچون هند، امارات و …) جهت استفاده از تخفیفات مایکروسافت تهیه می شوند.
به دلیل غیر واقعی بودن مدارک خرید این گونه از لایسنس ها احتمال بلاک شدن و یا لغو خرید مشتری بعد از تحویل لایسنس وجود دارد، همچنین به دلیل روند طولانی این نوع سفارش معمولا تحویل لایسنس مشتری در کمتر از 3 تا 4 هفته ممکن نیست.
لازم به ذکر است برخلاف تصور معمول دسترسی به پنل لایسنس مشتری توسط واسطه سفارش دهنده و شرکت ارایه دهنده به سادگی مقدور بوده و همزمان تمام افراد درگیر در فرآیند سفارش می توانند به لایسنس مشتری دسترسی داشته باشند.
همچنین این نوع سفارش جهت خرید مستقیم سازمان ها از مایکروسافت بوده و به دلیل وجود تحریم های فعلی امکان خرید مستقیم نسخه های قانونی OLP از نوع Business توسط و یا به نام مشتری حقیقی و حقوقی مستقر در ایران به طور مستقیم مقدور نیست.

لایسنس های: Volume Licensing (VL)
-این لایسنس ها مخصوص شرکت ها و سازمان هایی هستند که قصد خرید لایسنس برای تعداد بالای سخت افزار را دارند.
لازم به ذکر است این نوع لایسنس با دفعات فعالسازی بالا و تعیین شده امکان نصب و فعالسازی جهت تعداد بالای سیستم را تنها به تعداد فعالسازی تعیین شده ممکن می سازد.
برای مثال لایسنس VL با 50 فعالسازی مجموعا امکان 50 مرتبه نصب و فعالسازی (بروی 1 تا 50 سیستم) را مقدور می سازد.