ویژگی های یک آنتی ویروس خوب چیست؟

طبق آمارهای سازمان‌های بین‌المللی، نیمی از کامپیوترهای جهان آلوده به ویروس های مختلف می‌باشند. حتی بسیاری از سیستم‌هایی که آنتی ویروس روی آنها نصب شده است از این قاعده مستثنی نیستند چون بسیاری اوقات کاربران از آنتی ویروس های معتبر استفاده نمی کنند. صدمات زیادی ممکن است ویروس ها به سیستم های رایانه ای برسانند، مانند: ایجاد اختلال در امور عادی یک سازمان، تضعیف قدرت رقابت و تهدید کلی یک سازمان، ایجاد اختلال در مکاتبات درون سازمانی و برون سازمانی، نیاز به صرف وقت و انرژی بیشتری در جهت رفع مشکلات ناشی از وجود ویروس‌ها تحمیل هزینه و صدمات مالی و روحی از صدمات ناشی از ویروس در سیستم‌های رایانه ای است.
مسئولین سازمان‌ها باید به این نکته توجه کنند که اطلاعات حیاتی آن‌ها به سرقت نرود، آن‌ها اغلب از سیستم های امنیتی مانند ضدویروس‌ها برای جلوگیری از ورود بدافزارها و سرقت داده‌هایشان استفاده می‌کنند اما متأسفانه بیشتر شرکت‌های سازنده ضدویروس این تضمین را نمی‌دهند که هیچگونه Log مشکوکی را از سیستم کاربران برندارند. باید شرکت سازنده ضدویروس این تضمین را بدهند که هیچگونه درپشتی (backdoor) در ساختار آن وجود ندارد.
یک آنتی ویروس ایده آل باید سبک، سریع، قدرتمند و هوشمند باشد.
شاید این جمله معروف را بارها شنیده باشید که: “ویروس‌ها همیشه یک گام جلوتر از آنتی‌‎ویروس‌ها هستند.” اینکه بدانیم از چه ضدویروسی استفاده کنیم یک امر ضروری است. بنابراین بهتر است اول بدانیم که ویژگی های یک ضد ویروس خوب چیست؟ یکی از مشخصات ضدویروس‌های خوب این است که درصد شناسایی بالایی داشته باشد، کمترین تأثیر را در عملکرد سیستم داشته باشد تا بتواند بهترین سرعت عمل در واکنش به تهدیدات را از خود نشان بدهد.
یکی از نکاتی که برای کسب نتیجه خوب از یک آنتی ویروس باید مدنظر داشت این است که از یک آنتی ویروس اصل (original) استفاده کنید. توجه داشته باشید که برخی از فروشندگان ایرانی جهت اثبات برتری محصول خود، به مراجعی استناد می کنند که حتی خود ضدویروس اصلی نیز به آن مرجع هیچگونه استنادی نمی کند و بدیهی است که چنین مراجعی فاقد اعتبار و ارزش می باشد.
در آخر امیدواریم از گزند ویروس‌ها و بدافزارها دور بمانید.

منبع:

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا