داستان شکل گیری بیت دیفندر

نوامبر سال 2021، ماهی خاص برای بیت دیفندر است. چرا که بیت دیفندر بیستمین سالگرد خود را جشن میگیرد. این یک سفر هیجان انگیز است که از سال 2001 آغاز شده است. راهی طولانی که بیت دیفندر را به قابل اعتمادترین رهبر در حوزه امنیت سایبری تبدیل کرده است که در همین راستا محافظت از داده های میلیون ها کاربر و هزاران شرکت در بیش از 170 کشور را عهده دار است.

بسیاری از اوقات، چنین رویدادهایی ذهن های ما را به سمتی می برد تا مجدد این راه آمده را بررسی کنیم و خاطرات این دوره را مرور کنیم.

داستان شکل گیری

داستان ما حدود 30 سال پیش آغاز شده است. تقریبا با سقوط بلوک شوروی در سال 1990، زمانی که من (Floerin Talpes – مدیر شرکت بیت دیفندر) و همسرم، یکی از شرکت های خصوصی توسعه نرم افزار را بنیان نهادیم. یک حادثه ناگوار مربوط به یک ویروس کامپیوتری، یک فلاپی دیسک و یک مشتری بینهایت ناراضی، به یک لحظه تعیین کننده در زندگی من تبدیل شد. بعد از اینکه ویروس به صورت ناشناس به مشتری منتقل شده بود، ما به همراه تیم مهندسی، راهکاری بهتر نسبت به قبل را برای جلوگیری از اتفاق مجدد توسعه دادیم. “جرقه ای” در ذهن ما ایجاد شد که راهکار ما می تواند از راهکارهای فعلی در بازار بهتر عمل کرده و طیف بیشتری از کسب و کارها را در مقابل چنین آلودگی هایی محافظت کند. اینجا بود که ایده بیت دیفندر – Bitdefender – متولد شد.

از این شروع بسیار ساده از دفتر بخارست تا 1800 کارمند در در سراسر دنیا، شامل تیم های تحقیق و توسعه، مهندسین، ریاضی دانان، ماموریت اصلی بیت دیفندر همیشه متمرکز بر یک چیز بوده است، مبارزه با جرائم سایبری!

تعهد ما به این مبارزه، طی چندین دهه، دستاوردهای مهمی راه بهمراه داشته است. از اختراعات ثبت شده برای نوآوری های حوزه فناوری در تشخیص تهدیدات، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی گرفته تا اکتشافات مهم بدافزارهای جدید و … همگی از جمله دستاوردهای این دوران هستند. این موارد به طور قابل توجهی کل جامعه امنیت سایبری، نه فقط مشتریان ما را تقویت کرد. یکی از زمینه هایی که ما بسیار به آن افتخار می کنیم، برنامه های رمزگشای توسعه داده شده توسط ماست که عملیات انجام شده توسط باج افزارها که از نظر اقتصادی هم به نوعی ویران گر هستند را، خنثی می کند. تا به امروز، ما 20 رمزگشای رایگان، را برای عموم منتشر کرده ایم که میلیون ها دلار در فایلهای بازیابی شده و هزینه های باج برای سازمان ها و مصرف کنندگان (کاربران خانگی)، صرفه جویی به همراه داشته است.

ما به عنوان پیشرو در زمینه پیشگیری از تهدید، راهکارهای شناسایی و پاسخ دهی (EDR) که توسط شرکت های مستقل و پیشرویی مانند، Gartner، IDC، Forrester شناخته شده هستیم. همچنین در طول این سالیان افتخارات و جایزه های متعددی را از AV-Comparatives، AV-Test، MITRE و دیگر آزمایشگاههای مستقل برای توانایی های بی نظیر خود در شناسایی تهدیدات در هر محیطی، از جمله موبایل، ابری و … دریافت کرده ایم.

افتخار به همکاران مان

بدون همکاری تیمی، از خودگذشتگی و فداکاری، بیت دیفندر و دستاوردهای آن ممکن نبود. به زبان ساده تر، موفقیت بیت دیفندر بدون حضور کارمندان، همکاران، فروشندگان و توزیع کنندگان، به خصوص در شرایط همه گیری کرونا که کار را از همیشه سخت تر کرده بود، امکان پذیر نبود.

نگاه به آینده

پیش بینی دقیق تکامل دنیای دیجیتال در 20 سال آینده کمی دشوار است. با این حال آنجه مسلم است، این است که امنیت سایبری، همیشه برای کاربرانی که می خواهند از عکسها، هویت و حریم خصوصی خود محافظت کنند، سازمان هایی که نگران سرقت مالکیت معنوی خود وحملات باج افزاری هستند، و دولت هایی که نگران امنیت شهروندان هستند، مهم باقی خواهند ماند. هر چالش جدیدی که پیش روی ما باشد، مطمئن باشید که با آنها روبرو خواهیم شد.