پدافند غیرعامل در دفاع سایبری

پدافند غیرعامل در دفاع سایبری
همانگونه که حفاظت و حراست از تمامیت ارضی هر کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تقویت توان بازدارندگی نظامی مسلحانه در مقابل هرگونه
تجاوز و تعرض به مرزهای قانونی از وظایف اصلی هر حکومتی میباشد، توجه به سایر ابعاد تهدیدات و همچنین آمادگی مقابله و خنثی سازی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکته قابل تامل در برهه کنونی این است که تمامی تهدیداتی که متوجه کشور، مردم و زیر ساختهای حیاتی آن است تنها مخاطرات نظامی نبوده و این تهدیدات به مولفه های غیر مسلحانه نیز تعمیم پیدا کرده است و دشمن برای نفوذ و پیاده سازی اهداف خود از تمام توان نظامی و غیر نظامی خود بهره میبرد.

با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در عصر حاضر و رشد سریع و در عین حال نامتوازن ساختار IT ، این بستر به یکی از نقاط بالقوه آسیب پذیر و خطرناک در جهان بدل شده است؛

دفاع غیرعامل در واقع مجموعه تمهیدات، اقدامات و طرح‌هایی است که با استفاده از ابزار، شرایط و حتی‌المقدور بدون نیاز به نیروی انسانی به صورت خود اتکا صورت‌گیرد چنین اقداماتی از یک سو توان دفاعی مجموعه را در زمان بحران افزایش داده و از سوی دیگر پیامدهای بحران را کاهش و امکان بازسازی مناطق آسیب‌دیده را با کمترین هزینه فراهم می‌سازد.

پدافند غیرعامل سایبری شامل کلیه اقدامات كه موجب كاهش آسیب پذیری ایمنی و پایداری شبکه و تجهیزات وابسته به شبکه ، نیروی انسانی، اسناد و شریان های كشور در مقابل عملیات مخرب دشمن گردد، میشود. پدافند غیرعامل انجام می شود تا در صورت بروز جنگ، خسارات احتمالی به حداقل میزان خود برسد

پدافند غیر عامل در زمینه حملات سایبری را به دو حوزه نیروی انسانی و سیستم­ها می­توان تقسیم نمود.

در حوزه نیروی انسانی و کاربران فضای سایبری نیاز به آموزشهای مستمر و ارتقا دانش کابردی کاربران است. حوزه سیستم ها خود شامل، داده ها و اطلاعات، روشها و رویه های اجرایی، سخت افزارها و به ویژه نرم افزاهای رایانه ای می باشد.

امروزه پدافند غیر عامل به دو مقوله دفاع و بازگشت به روال کار د رصورت خرابی تاکید ویژه ای دارد.

در مقوله دفاع سایبری نیاز به آموزش، امن سازی سیستم ها، کاربرد دفاع در عمق از طریق استفاده از آنتی ویروس ها، فایروالها، سیستمهای کنترل دسترسی (PAM)، سیستم های جلوگیری از نشت اطلاعات (DLP) و استفاده از مدیریت خدمات IT می باشد.

همچنین شناسایی نقاط حمله با استفاده از امکانات پیشرفته EDR، استفاده از روش های به روز و مطئن پشتیبان گیری میتواند به سازمان ها در بازگشت سریع به کار پس از حملات سایبری کمک شایانی نماید.

منبع